17 sep. 2008

Har Gud skapat hjärnan eller har hjärnan skapat Gud?

Jag hör ibland kristna som säger ”Sån är inte min Gud” eller ”det tillåter min Gud”.Det verkar som om ”din Gud” alltid tycker som du i alla frågor. Vad praktiskt det måste vara att ha en ”Gud” som håller med mig i allt och sanktionerar alla mina åsikter.

Jag skulle vilja fråga alla som talar om ”sin gud”:”Vad intressant! Var kommer han (eller hon) ifrån? – Hur lärde du känna ´din Gud´? – Hur odlar du gemenskapen med ´din Gud´?”

Bibelns Gud säger att du inte ska ha några andra gudar än honom. Och det enda säkra sättet att lära känna Bibelns Gud är att läsa om honom i Bibeln.
Har Gud skapat hjärnan eller har hjärnan skapat Gud? Om det är hjärnan som har skapat Gud, om Gud bara är en fantasi som vi tänker ihop själva, då är naturligtvis alla varianter lika bra och då kan man ju hålla sig med vilken Gud man tycker.Men om det är så att Gud finns på riktigt och han har skapat hjärnan och oss, vilket Bibeln påstår, då borde det viktigaste vara att lära känna honom och ingen annan ”Gud”.

peppebaron
www.rupeba.se

Inga kommentarer: