6 juni 2013

"Grattis, Sverige på nationaldagen"

"I grund och botten handlar ditt liv om dig. Du har förmågan att välja. Du styr dina val."
- Marcus Birro i Expressen - "Är Sverige ett uttalat rasistiskt land, uppbyggt av principer och system som medvetet förtrycker människor med annat utseende än blond och blåögd?...
...Jag är andra generationens invandrare och bör rimligen ha en röst i frågan. Å andra sidan är jag icke önskvärd i de kretsar där debatter av den här sorten blossar upp. Jag är dessvärre också en medelålders, heterosexuell man, till råga på allt troende. Allt detta väger tyvärr med lätthet upp mitt utländska påbrå och har omedelbart diskvalificerat mig från alla former av existensberättigande runt det här samtalsbordet.
Som kristen i ett av världens mest sekulariserade länder har jag fått mer stryk än jag pallat med. Som enteprenör och gränsöverskridare i en svårt konformistisk och instängd kulturvärld har jag under årens lopp blivit allt från nedtystad till förlöjligad. Få, om ens någon, har blivit så hånade som undertecknad.
"

Läs mer i Expressen

Inga kommentarer: