18 mars 2017

Lördagsgodis: En större gåva

Under en bröllopsrepetition, gick brudgummen fram till prästen med en ovanligt stor gåva. "Fader, jag ger dig 1000 kronor om du ändrar på vigsellöftena. När det blir min tur, och vi kommer till delen där jag ska lova att älska henne i nöd och lust, och försaka allt annat, och att vara henne trogen för alltid, så uppskattar jag om du ville utelämna den delen".

Han gav prästen pengarna och gick sin väg med nöjda steg.

Bröllopsdagen kom och bruden och brudgummen hade hunnit fram till den delen i ceremonin där löftena ska utbytas. När det blir dags för brudgummens löften så ser prästen honom strängt i ögonen och säger, "Vill du lova att falla på knä inför henne och att lyda alla hennes befallningar och önskningar, samt att servera henne frukost på sängen varje morgon i hela ditt liv, och att du lovar inför Gud allsmäktig att du aldrig mer kommer att se på en annan kvinna, så länge ni båda är i livet"?

Brudgummen svalde och såg sig förvirrat omkring och svarade med ynklig röst, "Ja". Han lutade sig sedan mot prästen och viskade, "Jag trodde vi var överens".

Prästen lägger försiktigt ner 1000 kronor i brudgummens hand och viskar tillbaka, "Ledsen, men din fru gav mig en större gåva".

Inga kommentarer: